Film Laxnegården

Sameblod
© Studio Ghibli, Universal Sony Pictures
När Marnie var där
© Noble Entertainment, Gaumont, mandarin cinema, Koro..
Monsieur Chocolat

Filmklubb Laxnegården

Välkommen till Filmklubb Laxnegården! Storbild, surround ljud och gemenskap.

Om Filmklubb Laxnegården

Innehar SF Filmlicens för 2018

Filmklubben är ett led i Gnesta kommuns firande för jubileumsåret 2017

Max antal medlemmar är 49 st

Bara medlemmar kan se film i filmklubben

Laxnegården är sponsrad av Gnesta kommun för 2018, därför är årets medlemskap gratis.

Garderobsavgift 20 kr, förtäring kan köpas i biobaren

Program: 12 jan kl 19.30 "La La Land" kl 19, 20 jan "Borg" kl 19, 3 februari "Sameblod" kl 19.30 Fortsättning följer

Vi tar upp anmälningar till filmklubben på Laxnegårdens mejl (nedan) samt anmälningar till de tre första kvällarna.

Garderobsavgift (20 kr) betalas på plats eller med Swish.

Swischa Laxnegården:

Kontakt: laxnegarden@gmail.com

Om Laxnegårdens filmklubb 2018

Hej och välkomna till Laxnegårdens filmklubb!

Förra året firade Gnesta kommun 25 år med festligheter i Gnesta. Även Stjärnhov, Björnlunda och Laxne skulle få vara med och alla tre orterna fick varsitt bidrag till ett eget firande. Efter att ha stött och blött frågan om en fest eller många små evenemang valde Laxnegårdens styrelse att skicka in en ansökan om att ha ett filmår på Laxnegården.  Film kan man väl titta på hemma, kanske någon invänder. Javisst, men delad glädje kan ibland vara dubbel glädje och vi tänkte oss att filmklubben skulle kunna vara en samlingsplats där man ser film men också sina grannar och andra närboende. Ibland (när de ideella krafterna har tid och orkar) kanske vi även gör en filmkväll som inbegriper mat och dryck.

Vi har börjat med att köpa en filmlicens för 49 personer. Vi har 20 fåtöljer på Laxnegården så 20 personer kan bekvämt se på film varje gång. Med en filmlicens från Swedish Film får man lagligt visa film under ett år, hur många gånger man vill, för medlemmar i filmklubben. Man får inte ta betalt för inträdet men för andra saker. I och med att vi är sponsrade det första året av Gnesta kommun tänkte vi inte ta betalt för medlemskapet. I stället tar vi ut en ”garderobsavgift” på 20 kr för vuxna och 10 kr för barn, varje gång man går på en film. Den avgiften går till uppvärmningen av Laxnegården.

Vi vill att man till att börja med anmäler sig som medlem och att man sen meddelar oss när man vill gå på en film så att vi kan planera lite. Vi kommer att försöka ha ett brett spektrum av filmer, smala som breda. Ni får gärna komma med förslag på filmer! De måste ha getts ut på dvd eller blue-ray och finnas bland de bolag som ingår i licensen (vi lägger bolagslistan på Laxnegårdens hemsida).

Under hösten gjorde vi en djupdykning i filmutbudet och upptäckte att filmer – också kultförklarade sådana - försvinner ganska fort från marknaden. Har du en gammal goding hemma så hör av dig till oss så kanske vi kan göra en filmkväll!

Vi är glada över förslag på tilltugg som kan finnas i ”Baren” när vi har biokväll.

Vi sparkar i gång fredagen den 12 januari klockan 19 med ”La La Land”. Läs mera om filmen nedan! Välkomna!

Sen kommer vi att titta på ”Borg”, ”Bladerunner 2046”, ”Casablanca” med specialkväll, ”Monsieur Chocolat”, ”Alegria”, ”Picassos Äventyr” och många andra. Vi kommer även att visa barnfilm men där behöver vi hjälp av åtminstone en förälder.

La La Land är en amerikansk musikalisk romantisk dramakomedi från 2016, skriven och regisserad av Damien Chazelle, med Ryan Gosling och Emma Stone i huvudrollerna. Det är tredje gången som Gosling och Stone spelar mot varandra efter Crazy, Stupid, Love (2011) och Gangster Squad (2013). Filmen hade världspremiär på Filmfestivalen i Venedig den 31 augusti 2016. Den hade biopremiär i USA den 9 december 2016 och i Sverige den 27 januari 2017. Filmen har fått en hel del rosade recensioner från kritiker och vunnit ett flertal filmpriser. Äntligen i Laxnegården!
Lördag 3 feb 2018 19:30 Sameblod Elle Marja går på samisk internatskola med sin lillasyster och ska snart ta över som renskötare i familjen. Samtidigt drömmer hon om ett annat liv, långt borta från bybornas hårda ord och förakt och skolans kadaverdiciplin och kolttvång. Allt faller samman efter de rasbiologiska undersökningarna som hålls på skolan och Elle Marja bestämmer sig föratt lämna allt och bli svensk. Hon stjäl sin svenska lärarinnas kläder och identitet och rymmer till Uppsala – men att byta liv visar sig vara mycket svårare än hon trodde.
Official Trailer Sameblod

Tack för att vi fick låna lokalen för loppis dag. Som tack för det går inkomsten för fika försäljningen oavkortat till föreningen. 515Hälsn Lotta

Välkommen till Laxnegården
för att prova på