Grannsamverkan i Laxne

Vem vill inte ha en polisbil på sin parkering?

Vad är Grannsamverkan?

Grannars samverkan och samarbete med lokal polis är en metod att minska det som kallas vardagsbrottsligheten. Inbrott i bostäder, bilar, förråd och andra utrymmen liksom skadegörelse är exempel på sådan brottslighet. Grannsamverkan har också betydelse för tryggheten i området. Det ökar självklart känslan av trygghet att veta att grannar bryr sig om varandra och varandras egendom.

Grannsamverkan har blivit ett begrepp i det brottsförebyggande arbetet och bygger på ett nära samarbete med polisen.

Metoden är enkel. Genom nyfikenhet och engagemang kan grannar tillsammans bryta igenom den anonymitet som inbrott, stölder och skadegörelse sker i skydd av. Mångas vaksamhet blir ett effektivt skydd och ett larmsystem, som reagerar på det okända - det som kan vara brott eller förberedelse till brott.

Intresset var stort..

Efter ett stort antal inbrott i Gnesta kommun - och i Laxne med omnejd - bjöd Föreningen Laxnegården in Polisen för att åter ta upp frågan hur vi tillsammans kan minska brottsligheten.

Det var fullt både på parkeringen och i salen den 9 maj 2012 då polisen informerade om hur man driver gransamverkan mot brott.

Så här fungerar det hos oss.

Grannsamverkan i Laxne fungerar så att var och en som ser, hör eller drabbas av någon form av brottslighet rapporterar in via mejl till två ombud;
Lennart Angered
lennart.anglered@bredband.net eller Per Ekengren
per.ekengren@home.se
En mejlista har upprättats så att så fort någon av dess personer får kännedom om något så mejlas detta ut både till polisen och alla som anmält sig till grannsamverkan.

Är DU intresserad av att delta i vår grannsamverkan anmäler du ditt intresse till någon av dessa två.

Hej!
Vill gärna komma i kontakt med er angående Kosläppet i Gnestaland, ett Kulturevenemang.
Lördag 9 maj gåt det av stapeln.
Har talat lite med Philip.
Inger

Välkommen till Laxnegården
för att prova på
hjärt- och lungräddning