Trädgårdsgruppen
2012
Första mötet för våren äger rum i Laxnegården onsdagen den 2 maj 2012 kl 18.30 - ca 20.30.

Som vanligt gäller att lokalen kostar 20 kr/person och att egen kaffekorg medtas.

Vi pratar om hur långt vi hunnit i vårens trädgårdsarbete, frösådder mm.
Har du överskott på fröplantor ta med och byt med någon.

Nya som gamla deltagare hälsas välkomna.
Frågor? 070-602 30 70 - och Eva försöker svara...
Nyuppkommen inomhussådd av olika sorters sallad
Studiebesök
Den 7 sept 2011 var trädgårdsgruppen inbjuden till Åke & Annika. Deras välskötta trädgård i Krampan har fortfarande ett hav av blommande dalior, otaliga tomatsorter under mognad (Åke har sparat på mängder av frösorter) och en nyanlagd trappa genom en plantering i en backe.
Nästa gång, den 4 sept, åker vi till Mariefreds Trädgårdsförening.
Onsdagen den 11 maj besöktes medlemsträdgårdar
Besöken hos Eva & Leif visade en robust trädgård i utveckling, där attraktionen för dagen var deras nya orangerie.
Därefter besökte gruppen trädgården hos Marie & Nisse. Raka motsatsen till den förstnämnda, alla följde intresserat stigarna genom en parkliknande trädgård med medelhavsväxter som just kommit ur vinterförvaringen i det stora växthuset, dammen med det klara vattnet där guldfiskar? lekte och till den nyanlagda upphöjda torvbädden som skulle få ett hav av bl.a. vita perenner vilket skulle få rabatten att liksom sväva över den djupgröna gräsmattan.
Gästföreläsare
Agneta Andersson kom till Laxnegården på aprilmötet och berättade för en intresserad skara om kompostering, jord, växter och snigelbekämpning.
Ändrat mötesdatum och plats
Vi ses nästa gång onsdagen den 11 maj 2011 kl 18.30. Vi besöker två av medlemmarnas trädgårdar i centrala Laxne. Missa inte det!

Vill du komma med i Laxne trädgårdsgrupp - ring Eva SL 070-602 30 70
Nu startar vi igen..
Även om det är snö på marken så finns det liv där under. Och en del fröer är redan dags att förgro inomhus. jätteverbenan t.ex. tar enormt lång tid att gro och måste i jorden nu. Fröet skall ligga ovanpå jorden bara blandas i lite Vermiculite, det tar nog ca fyra veckor för att gro och ibland kan man få kyla ner sådden några veckor och sedan ta fram den igen för att få igång groningen. Tålamodskrävande ja - men en utmaning.
Tillsammans med Eva Bratt & Sören Gustafsson från Larslund i Björnlunda förberedde vi oss för den blomstertid som kommer. Den 2 februari träffades vi i Laxnegården, mindes sommaren som gick med storbilder och pratade om vad vi kan börja med redan nu för att riktigt kunna utnyttja våra trädgårdar.
Tack för Eva B och Sören för en trevlig kväll tillsammans med tio deltagare från Laxne trädgårdsgrupp
Laxne trädgårdsgrupp på studiebesök i trädgården Larslund i Björnlunda.
Plantdags
När hemsådden blir omskolningsklar fattas det ofta små krukor att plantera i. Jag brukar spara tomma mjölk- och gräddförpackningar under vintern som jag klipper ner till lämplig storlek och gör avrinningshål i botten med en sax./Eva
Trädgårdarna vilar nu
Laxne trädgårdsgrupp har vintervila, så snart vårsolen visar sig och fröpåsarna glöder i våra händer ses vi igen.
Till dess ses vi på puben sista fredagen i varje månad..
Den 14 juli
Mitt i sommaren inbjuder Inga-Lill Lennmark till en magisk eftermiddag. Hennes näckrosor blommar och hela trädgårdsgruppen bjuds in för att se dem utslagna.
Torsdagen den 17 juni..

.....i bästa midsommartid blev Trädgårdsgruppen inbjuden till att besöka den nyanlagda parkträdgården hon Sofia och Bernard van Elmpt.
Trädgårdens anläggare, under Bernards ledning och önskningar, Eddy och Per-Inge från Lilla Vasskärr, visade och berättade de olika stegen i trädgårdens framväxt.
På slingrande grusade stigar bjöds vi runt bland dammar med karp och guldfisk att se alla rhododendron som nu blommade, nävor, aklejor, irisar och mycket, mycket mera. Det går inte att räkna upp alla sorter av perenner, buskar, träd utan att glömma några.
Kryddträdgårdens kilformade odlingslådor med bl.a. doftande chokladmynta gav inspiration.
Kvällen avslutades i deras lusthusliknande växthus med kaffe och mumsiga bakverk.
Tack, familjen Elmpt. Vi kommer gärna tillbaka.

Lördagen den 29 maj..
Studiebesök hos Eva Bratt & Sören Gustavsson på Näs i Björnlunda.
Regn varvades med sol under besöket, vi var 11 personer från Laxne Trädgårdsgrupp som gjorde sitt första externa trädgårdsbesök.
Eva & Sören har jobbat i ca 10 år med sin stora trädgård och i den stundande sommarens tid blommade dill- & svavelpioner, syrener, rosa magnolia och rosa liljekonvaljer och mycket, mycket mer.
Deras uppbyggda torvbäddar rymde surjordsväxter. Träd och buskar av olika slag som man sällan ser.
Ett mycket väl värt besök.
Tack Eva & Sören - vi kommer tillbaka en annan gång för att se växter som har sin bästa tid lite senare på säsongen.
Onsdagen den 5 maj 2010
Plantor byter ägare
Första trädgårdsbesöket
Vårens första trädgårdsbesök var hos Eva & Leif. Med kaffekorgar och plantor träffades vi den råkalla kvällen. Deltagarna kunde konstatera att hos Eva & Leif fanns en potential, en stor tomt med många möjligheter och mycket arbete som väntar.. I backen kunde man fortfarande se några av årets blåsippor, annars var det drivbänkarna som visade en spirande spenat-, sallads- och kålodling.
Ett sammabitet gäng som väntar på våren..
Lite av årets sticklingar
Onsdagen den 7 april 2010
På mötet den 7 april byttes det sticklingar men även en och annan krukväxt bytte ägare efter vårens omplanteringar. Nio deltagare kom. Det blir enskilda resor till Trädgårdsmässan då det var svårt att hitta en tid som alla kunde samtidigt.
Ett studiebesök är planerat till den 29 maj. Då besöker vi en Öppen Trädgård i Björnlunda, hos Eva Bratt & Sören Gustafsson.
Trädgårdsgruppen har startat
Trots ihållande vinter och meterhöga snövallar träffades nio trädgårdsintresserade i Laxnegården den 3 mars.
Fröer från bland annat malva, ageratum, heliotrop, vallmo, zinnia, tagetes, zephyrlilja, blå salvia, klematis, "Theos stenpartiväxt" och inkakrage bytte ägare.
En del av deltagarna hade redan kommit igång med frösådder inomhus.
Nästa möte blir onsdagen den 7 april kl. 18.00- ca 20.00 och i helgen därpå kommer några av oss att besöka årets Trädgårdsmässa i Älvsjö.
Välkomna den 7 april, då har våren säkert kommit betydligt längre och fler känner för att delta.
Snart står den där i backen - blåsippan..
För dig som gillar växter..
Laxnegårdens trädgårdsgrupp startar den 3 mars 2010 kl 18.00.
Det är en erfarenhetsutbytesgrupp trädgårdsvänner emellan.
Första träffen blir ett fröbytarmöte.
Varje trädgård börjar ju med ett frö, som blir en planta, som blir en blomma, som blir en trädgård - och runt detta fantastiska fenomen träffar du entusiaster som på amatörbasis delar med sig av sina erfarenheter.
Till första gången tar du med en kaffekorg och fröer som du kan dela med dig av/byta med, samt 20:- för lokalhyran (lokalhyran påverkas av antalet deltagare - många deltagare, mindre avgift)

Vill du vara med? Kontakta någon av oss som startade trädgårdsgruppen: Annika Bergkvist, tel. 324 32, Lena Risberg, tel. 314 00 och Eva Stjärnek Lemón, tel. 405 55
Anmälan kan också ske till e-postadress: laxnegarden@gmail.com

Nu är det dags att se vilka fröer du behöver komplettera med.
Kommande träffar
Vi tänker oss att trädgårdsgruppen skall träffas den första onsdagen (eller annan dag som vi gemensamt bestämmer) i varje månad, mellan 18.00 och 20.00 i Laxnegården, eller vid studiebesök - i varandras eller andras trädgårdar.

Idéförslag för kommande möten:
- Klippa träd & buskar
- Planering av trädgården
- Köksträdgården
- Plantbyten
- Kryddträdgården
- Trädgårdsbesök
mm
- vi ser fram emot alla trevliga förslag som deltagarna kommer med
Det är detta man längtar till - eller?
SENASTE NYTT...

Trots att våra trädgårdar är snötyngda är det många som ser ljuset.
Det är redan elva personer, män & kvinnor, som anmält sig till Trädgårdsgruppen....
Hoppsan, en kvarglömd grep bredvid jordärtskockorna.

eva bratt | Svar 07.12.2010 20.36

Vilken trevlig sida och vilket trevligt gäng ni var som besökte vår trädgård för länge sedan. Varmt välkomna tillbaks när våren/sommaren återkommit!
Eva o Sören

Tack för att vi fick låna lokalen för loppis dag. Som tack för det går inkomsten för fika försäljningen oavkortat till föreningen. 515Hälsn Lotta

Hej!
Vill gärna komma i kontakt med er angående Kosläppet i Gnestaland, ett Kulturevenemang.
Lördag 9 maj gåt det av stapeln.
Har talat lite med Philip.
Inger